10
Oca

MAKBUL VE MAKTUL PARGALI DAMAT İBRAHİM PAŞA

   Yazan: istanbultarih   Kategori Anasayfa, Araştırma

Araştırma: İbrahim AKKURT

Osmanlı Tarihi’nin altın çağı kabul edilen Kanûnî Sultan Süleyman Devri’nde yaşamış olan Pargalı İbrahim Paşa, Osmanlı Devleti’nin hem siyasi hem askerî hem de sanat alanlarında önemli roller oynamıştır. Kanûnî Sultan Süleyman’ın Veziriazamı olan İbrahim Paşa, çeşitli kaynaklarda Frenk, Pargalı, Makbûl ve Maktûl İbrahim Paşa isimleri ile anılmaktadır. Evvela bu elkabın nereden geldiklerini açıklamakta fayda var.

Makbul lakabı; Kanûnî Sultan Süleyman’a yakınlığı ile bilinen Pargalı İbrahim Paşa, Sultan’ın güven ve sevgisini kazanmış ve devlet kademesinde tarihte pek az örneği görülen bir hızla yükselmesinden dolayı,

Maktul lakabı; Boğularak öldürülmesinden dolayı, Pargalı denmesi; günümüzde Yunanistan sınırlarında kalan Parga köyünde doğmuş olmasındandır. Frenk lakabı ise ; Sadrazamlığı zamanında Mitoloji de “Üç Güzeller” ismiyle bilinen heykel grubunu Budin’den Sultanahmed Meydanı’na getirtmesinden dolayı verilmiştir. Bu durum o devirde pek uygun karşılanmamış, hatta Şair Figani bu durumu beğenmeyenlerin adeta sözcüsü olarak şu beyiti yazmıştır ;

 ” Dünyaya iki İbrahim geldi

   Biri put kırdı, biri put dikti ” demek suretiyle İbrahim Paşa’yı hicvetmiştir.         

İbrahim Paşa’nın hem özgeçmişini, hem kişiliğini, hem de devlete olan hizmetlerini anlatması bakımından en önemli kaynak; Lâtîfî ‘nin Enîsü’l-fusahâ ve Evsâf-ı İbrâhim Pâşâ başlıklı risaleleridir.

İbrahim Paşa’yı şu 3 ana başlık altında inceleyebiliriz.

1 ) PARGALI İBRAHİM PAŞA’NIN KÖKENİ,

KANUNİ SULTAN SÜLEYMAN İLE MÜNASEBETİ VE YÜKSELİŞİ ;

Lâtîfî’nin sunduğu bilgilere bakılırsa, Şehzade Süleyman Manisa Sancak Beyi iken,çıktığı kır gezisinde bir kemençe sesi duyar, kemençeyi kimin çaldığını merak eder ve kemençeyi çalan kişi ile tanışmak ister. Karşısına getirilen kişi köle İbrahim’dir. Şehzade Süleyman, İbrahim’den son derece hoşlanmıştır ve zaman içerisinde meclisinin ayrılmaz bir parçası olarak gördüğü İbrahim’i, sarayına sık sık davet etmeye başlamıştır. Bunun üzerine, İbrahim’i yetiştiren dul hanım, kölesini azad etmiştir. Böylelikle İbrahim, Şehzade Süleyman’ın maiyetine girmiştir. Prof.Dr.M.Tayyip Gökbilgin ise İslam Ansiklopedisinde verdiği bilgi de Kanuni Sultan Süleyman, İbrahim Paşa ile  Küfe sancakbeyi iken tanıştığı tezini öne sürmüştür.

İbrahim Paşa’nın, Kanûnî Sultan Süleyman ile olan ilişkisi, onun yaşamının her yönünü belirlemiştir. Bunda, gerek askerî, gerek siyasi ve sanatçı kişiliği olsun, sultanın etki ve desteğinin büyük ölçüde belirleyici olduğunu görmek mümkündür. İncelenen kaynaklardan anlaşıldığı üzere, son derece hırslı bir kişiliği olan İbrahim’in, sultanla ilişkisinin, içsel bir boyutu olduğu kadar çıkara dayalı bir boyutu olduğu da gözardı edilmemelidir. Hammer, Osmanlı Devleti Tarihi’nde, “İbrahim’in etrafındakilere üstünlüğü, gençliği, seçkin terbiyesi, Padişah’ın kendisine olan teveccühü, her türlü rekabeti imkansız bıraktığını” belirtmektedir . Hammer’e göre, İbrahim’in üstün özellikleri nedeniyle Sultan Süleyman, onu kendisine ayrılmaz bir dost bellemiştir.

İsmail Hâmi Danişmend ise, İbrahim Paşa’nın Kanûnî Sultan Süleyman’la olan yakınlığının nedenini doğrudan irdelememektedir. Danişmend, İbrahim Paşa’nın bu hızla yükselişini onun özelliklerine değil, zekâsına, entrikacı oluşuna ve dalkavukluğuna bağlamaktadır.

İbrahim Paşa’nın hızlı yükşelişi, Koçi Bey Risalesi’nde de eleştirilmekte ve uygunsuz karşılanmakta hatta, o dönemde “âlemin ihtilaline” gösterilen nedenlerin başında sayılmaktadır

 2 ) GÖREV, HİZMET VE ESERLERİ ;

Kanûnî’nin şehzade olduğu dönemden itibaren tanıdığı İbrahim Paşa, genel prosedüre aykırı düşecek kadar belirgin bir hızla, Has-odabaşı ünvanıyla Baş-mâbeyinciliğe atanmış ve buna İç-şahinciler Ağalığı görevi de eklenmiştir. Zaman içerisinde, veziriazam ilan edilen İbrahim Paşa, Anadolu Beylerbeyliğini de üstlenmiştir.

İbrahim Paşa, 1521′de Belgrad’ın Fethinde görev aldı. 1522′de Rodos seferine katıldı. 1523′te o zamanki usullere aykırı bir şekilde sadrazamlığa getirildi. 1524′te Kanuni’nin kız kardeşi Hatice Sultan ile evlendi. Mısır’da asayişi sağlamakla görevlendirildi ve kendisine Mısır Beylerbeyi unvanı verildi. Macaristan seferine katıldı ve Mohaç Meydan Savaşı’nın kazanılmasında önemli rol oynadı.

Daha sonra Anadolu’daki isyanları bastırmakla görevlendirildi. Anadolu’da aldığı tedbirlerle isyanları sona erdirdi. I. Viyana Kuşatması ile sonuçlanan 2. Macaristan seferine katıldı. Avusturya İmparatorunu Osmanlı Sadrazamına eşit sayan 1533 tarihli İstanbul Antlaşması’nın müzakerelerini yürüttü. Safevilere karşı düzenlenen Irakeyn seferine katıldı. Tebriz’i aldıktan sonra Kanuni’ni kuvvetleri ile birleşti ve Bağdat’ın fethinde görev aldı.

13 sene sadrazamlık yapan ve Farsça, Rumca, Sırpça ve İtalyanca bilen İbrahim Paşa, Günümüzde Türk ve İslam Eserleri Müzesi olarak kullanılan İbrahim Paşa Sarayından başka, İstanbul,Mekke, Selanik, Hezergrad (Razgrad) İbrahim Paşa Camii ve Kavala’da cami mescid mektep medrese zaviye hamam ve çeşme gibi eserler inşa ettirmiş ve bunlara vakıflar tahsis ettirmiştir.

 3 ) İBRAHİM PAŞA’NIN GÖZDEN DÜŞMESİ VE İDAMI ;

Kimi kaynaklarda, İbrahim Paşa’nın elde ettiği ayrıcalıklar sonucunda, pek çok kararı kendi başına buyruk verdiği savında bulunulmaktadır.

İbrahim Paşa’nın çöküşüne ortam hazırlayacak dört temel unsurdan söz etmek mümkündür. Bunların ilki Paşa’nın iktidar hırsıdır ki, yabancı elçilerin İbrahim Paşa’yla görüşmelerine ilişkin hazırladıkları raporlarda bu açıkça bellidir

2. Hürrem Sultan’ın İbrahim Paşa’yı kendisine bir tehdit olarak görmesi,

3. Defterdar İskender Çelebi’nin idam edimesi,

4. ise İbrahim Paşa’nın Bağdat’ta görevi esnasında Serasker Sultan sıfatıyla ferman imzalamasıdır.

İbrahim Paşa’nın iktidar sarhoşluğuna ilişkin pek çok örnek sunmak mümkündür. Kendisini sonsuz bir yetkiyle donatan padişahın adına yaptığı görüşmelerde İbrahim Paşa, bu iktidar hırsını açıkça ortaya koymaktadır. Farklı yabancı elçilerin raporlarında bu duruma pek çok örnek bulunmaktadır. Buna en çarpıcı örnek, İbrahim Paşa’nın Ferdinand’ın elçilerine söyledikleridir

” Bu büyük devleti idare eden benim; her ne yaparsam yapılmış olarak kalır; zira bütün kudret benim elimdedir: Memuriyetleri ben veririm; eyaletleri ben tevzî ederim; verdiğim verilmiş ve reddettiğim reddedilmiştir. Büyük pâdişah bir şey ihsan etmek istediği veya ettiği zaman bile eğer ben onun kararını tasdik etmiyecek olursam gayr-i vâki gibi kılınır; çünkü her şey harb, sulh, servet ve kuvvet benim elimdedir. (Uzunçarşılı)

Bu aktarımından anlaşıldığı üzere, genel kanı; Paşa’nın yönetimde çok etkin olduğu ve karar aşamasında tam bir yetkiyle donatıldığı yönündedir. Ancak İbrahim Paşa’nın kendisine, resmen sahip olduğu yetkilerin ötesinde bir konum biçtiği ortadadır

İbrahim Paşa’nın idamı bile ayrıcalıklıdır: Kanuni’yle birlikte akşam yemeği yedikten sonra Paşa, kendisi için sarayın harem dairesinde hazırlatılmış olan odada, âdet olduğu üzere başı vurularak değil, padişah soyundan olanlara -kanı akmasın gerekçesiyle- uygulanan biçimde boğularak öldürülmüştür. Galata’daki Canfeda Zaviyesine defnedilmiştir…

KAYNAKLAR ;

Uzunçarşılı, İsmail Hakkı.” Osmanlı Tarihi. Cilt 2″.Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1983

Ortaylı, İlber. ” Osmanlı’yı Yeniden Keşfetmek s.151 ” Timaş yayınları , İst.2006

Tezcan, Esma. ” Pargalı İbrahim Paşa çevresindeki Edebi Yaşam ” Bilkent Üniversitesi , 2004

Danişmend, İsmail Hâmi. İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi. Cilt:2. İstanbul:Türkiye Yayınevi, 1971.

Gökbilgin, Tayyib. “İbrâhîm Paşa, Pargalı, Frenk, Makbûl, Maktûl”. İslâm Ansiklopedisi. , 1949. 908-915

 Lâtîfî. Enisü’l- Fusaha ve Evsaf-I İbrahim Paşa. Haz. Ahmet Sevgi. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları, Ağustos 1986.

120341 okunma

10 Ocak 2011, 12:58 tarihinde Anasayfa, Araştırma kategorisi altında yayınlandı. Bu yazıya yapılacak yorumlardan haberdar olmak için RSS 2.0 beslemesini kullanabilirsiniz. Yorum yapabilirsiniz, veya kendi sitenizden geri izleme yapabilirsiniz.


90 comments so far

fatih AYHAN
 1 

emeğinize sağlık

09 Şubat 11 Saat 23:41
 2 

cok guzel bu pargali nin resmimi?

12 Şubat 11 Saat 15:34
zekai
 3 

çok güzel anlatılmış.

28 Şubat 11 Saat 21:57
sedat uzuner
 4 

ALLAH İNSANIN SONUNU HAYIR ETSİN,

02 Mart 11 Saat 22:11
mhmet
 5 

Pargalı gerçektende çok güzel şeyler yapmış.Ölmesi gerçekten kötü olmuş.Koskoca padişahın Hürrem in sözüne bakarak böyle güvenilir bir insanı öldürmesi inanılmaz! Aynı durum şehzade Mustafa içinde geçerli..

06 Mart 11 Saat 01:01
ahmet ipekçi
 6 

Çok güzel bir özet derlenmiş.Ancak sanki kendi tarihçilerimiz yokmuş veya yetersizmiş gibi HAMMER’e göre verilen mütalağaya ne gerek var?

06 Mart 11 Saat 17:33
berkal
 7 

Verdiginiz bilgiler icin tesekkurler. Emeginize saglik…

10 Mart 11 Saat 16:04
Bilal
 8 

Öncelikle Büyük bir devlet adamı olduğu çok kesin. İ.Hakkı Konyalı’nın bahsettiğine göre Mimar Sinan kendisinden “efendim ve mutikim” diye bahsediyordu.
Fakat Üç güzeller onun sonunun başlangıcı oldu doğrudur. Fakat burada Hammer’dan bahsederken bazı yazarlarımız M.İbrahim’in yükselişi ve devlet içinde söz sahibi olmasının tamamen planlı olduğundan bahsediyor ve küçükken Manisalı “Dul Kadının” yanına verilmesi Masonik bi çağrı gibi anlatılıyor.
6 Tuğ’a sahipken kendini okadar üstün görmeye başlamıştı ki artık padişah yerine ferman imzalıyordu. İsmail H. Uzunçarşılı’nın dediğine göre de Ferdinand’ın elçilerine “Çünkü herşey; harb,sulh,servet ve kuvvet benim elimdedir” demiştir.
Ayrıca Figani’de yazdığı bu ikilikten sonra bizzat İbrahim Paşa’nın fermanıyla öldürüldü.

Daha da ilginç şeyler var;
Meydan Larousse Ansikliopedisi İbrahim Paşa maddesine göre de Kral Ferdinand İbrahim’e “Sayın ağabeyim” İmparator 5.Karl ise “sevgili kuzenim” diyerek hitap ediyordu.
Ayrıca, Birde Molla Kaabız olayı var ki, Kanuni’yi çok sinirlendirmiştir.
Osmanlı tarihinde sis perdesi kaldırılamamış önemli biri anlayacağınız.

13 Mart 11 Saat 18:38
sedanur
 9 

bu ibrahim merakına MUTHEŞEM YÜZYIL dizisi Okan Yalabık sayesinde başaladım :)
Pargalı İbrahim Paşa gerçekten tarihte önemli bir yer tutmaktadır diye düşünüyorum… Ölümüne gerçekten üzüldüm…Koskaca PADİŞAHIMIZ kANUNİ Sultan Süleyman bir kıza olan aşkından en yakın dostu,kardeşi olan kişiyi öldüre biliyor akıl sır erdiremiyorum :S

17 Mart 11 Saat 19:57
İsmail KARAMAZ
 10 

Kanuni Sultan Süleyman Müthiş bir devlet adamı, alim bir insan ve seven bir adammış. Burada Bilal beye katılmamak olmaz. Tarihi iyi bilmek lazım. Ondan sonra yorumlamak gerekir. Zeki bir padişah yerinde bir karar vermiş. Allah CC. mekanını cennet etsin.

23 Mart 11 Saat 23:43
ece
 11 

İbrahim’in o kadar faydası olmuştur devlete.bi hürremin lafı için hem ibrahimi hem şehzade mustafayı öldürmüş kanuni.Allahım ne biçim mantık o kadar yeri fetheden adamın aklı bu kadar mı?

ayrıca kanuni çook iyi bi padişah da değildi.o şeyleri yapmaması ayıp olurdu asıl çünkü babasından aldığı devlet zaten çok çok çok iyi bir durumdaydı hem ordusu hem hazinesi ağzına kadar dolu yani o devleti çok iyi yapmadı zaten öyleydi.Kim olsa yapardı bunları…

26 Mart 11 Saat 23:39
bilal
 12 

ece belliki senin tarihle aran yok sultan süleyman nasıl bisey yapmamıskı basından kalanlarla avunmus gibi konusuyon muhtesem yüzyıl çıktıgından belli herkesi tarih sardı deyılmı pargalı ibrahim herkes merak ıcınde sultan süleymana hepimiz kızıyoz daha once ıyıydı deyılmı ama hürrem sultan bazı yazarlar derlerkı bız bazen kendı gözümüzün onüne getırerek yazarız derler hürrem sultanın kıtabını oku anlarsın

27 Mart 11 Saat 16:06
sezer
 13 

Pargalı gerçektende çok güzel şeyler yapmış.Ölmesi gerçekten kötü olmuş.Koskoca padişahın bunları bi kadın için yaptığı inanılır gibi değil..sen oğlunu karını ve arkadaşını gözden çıkar çoooook yanlış

27 Mart 11 Saat 23:10
ferhat
 14 

kadir mısıroğlu ölümünü farklı anlatıyor santranç oynarken kafası vuruldu diyor (tarihi herkes farklı anlatıp farklı yorumluyor bize düşen birine inanmak galiba ama gercekler hep sır)

30 Mart 11 Saat 21:39
selim
 15 

Dizi sayesinde tarih öğreniliyormuş. Peki muhteşem süleymanın babasının malının miras yediler gibi harcanmasına yol açan padişah olduğunu dizi meraklıları biliyor mu? Osmanlının sonunu hazırlıyan kapütülasyonların ilkini Fransızlara muhteşem süleyman vermiş mi? ACABA NİYE

05 Nisan 11 Saat 21:42
Süleyman Öztürk
 16 

Olayları kendi zamanı ve kendi esprisi içinde değerlendirmek doğru olur.Neticeye bakmalı.Gerisi
teferruattır,o kadar.!

06 Nisan 11 Saat 21:53
teoman
 17 

Anlaşılan Kanuni zekasını burada da işletmiş, Pargalı kendisini tek hakim görmeye başlayınca işi de bitmiş. Pargalının desteklediği Mustafa da nasibini almış tabii.

06 Nisan 11 Saat 23:08
samet kocagöz
 18 

kanuni suLtan süLeyman OsmanLı DevLetinin en önde geLen padişahlarından bunda süphe yok. ama unutmamak gerekir ki OsmanLı devLetinin çöküşünü hazırLayanda suLtan süLeymandır.adaLetinden,askeri başarısından,ilminden,yönetiminden hiç süphe yok . osmanLı devleti zamanında altın çağını yaşamıs.ama suda varki yavuz suLtan seLim zaten oqLu süleymandan önce buna ortam hazırlamıstır. hazineyi agzına kadar doldurmus donanmaya önem vermiştir. babasının bunca ortamı hazırladıktan sonra sultan süleymanın başaramaması abeste iştigal olurdu doğrusu. pargalı ibrahim paşa eğer kendini osmanlı padişahından üstün gördüyse ekmeğini yediği yere ihanet etmiştir . idamı bu sebeplerdense doğru yapılmıstır bana göre . ama koskoca arkadasını dostunu ve oğlunu sırf bir kadın için öldürttüyse bunda sultan süleymanın büyük yanlışı olmustur. zaten bana göre sultan süleymanın hürrem sultanla birlikte olması cok yanlıstır.cünkü isLam halifesinin bir ortodoksluktan dönme biriyle nikah kıyması , diğer eşi olan mahidevran sultana ve islam ordusu diye anılan oSmanlı imparatorLuğuna yapılmış yanlıstır. ama OsmanLı imparatorluğunun en önde gelen padişahına , isLam haLifesine böle yakıstırmaLar yapmakta bize düsmez. ALLah ondan ve vahdettin dısında tüm oSmanLı ve diğer türk devLetLeri padişahLarından razı oLsun . ecdadımızdır. ne yapmısLarsa önce miLLeti için yapmısLardır . hee ayrıca hürrem sultandan olma 2. seLim osmanLı padişahları arasında askerLe sefere hiç cıkmayan padişahtır.hep sarayda kaLmıstır. ecdadı viyanada istanbulda belgradta rodosta mısırda mekkede medinede ve sayamadıqım nice sehiri almak için askeriyle savasırken o hiçbir savasta askerinin yannda olmamıstır . ve osmanlı için son artık başlamıstır. tabi onuda yargıLamamak bize düsmez . ecdadımız cünkü. pargalıya dönersek ben pargalının osmanlı için faydalı bir siyasi karakter olduğunu düsünüyorum ama sonradan kibirlenebileceqine , kendini devLeti aLiye hükümdarından üstün görebiLeceqine ihtimal veriyorum . insan bu hepsini yapmıs olabilir. yapmıssada gerekeni yapılmıs ama yapmamıssa koskoca devlet adamına yazık olmus.

07 Nisan 11 Saat 02:24
yunis ayma
 19 

fransaya verilen kapitolasyonun anlaşma metninde: ” bu anlaşma her iki hükümdar sağ kaldığı süre zarfında geçerlidir”.. maddesini kim koydurmuş?.. bilmiyorum. eğer kanuni koydurmuşsa, bu kanuninin dahi olduğunu gösterir. ilerleyen zaman içinde kapitulasyonların osmanlı devletinin aleyhine işleyebileceğini hesap etmiş demektir…

07 Nisan 11 Saat 08:47
aslı
 20 

YORUMLAR GÜNÜMÜZ DEĞER YARGILARI VE ŞARTLARINA GÖRE YAPILMIŞ. OYSAKİ TARİHİ OLAYLARDA O ZAMANIN VE DEVRİN ŞARTLARI ÇOK İYİ BİLİNMELİ, ANLAŞILMALI, ONA GÖRE BİR DEĞERLENDİRME YAPILMALIDIR. BU ANLAMDA ELEŞTİRİ VE YYORUMLARI CAHİLCE VE BASİT BULUYORUM.

07 Nisan 11 Saat 12:02
ali
 21 

ya arkadaslar islamda harem olmaz.30 yıllık kardeş gördügü ibrahimi öldüemesi ve tabiki öz oglu mustafa ne oluyoruz ya.kim hürreme karsı ise o ölmüş sonra basarılı kanuni.kapıtilasyon ve hürrem.kanuni devri degil bence hürrem sultan devri yuh be bu nasıl padisahlık yaaaa.

07 Nisan 11 Saat 22:46
 22 

Güzel hazırlanmış bir yazı

08 Nisan 11 Saat 15:13
mustafa
 23 

ben şunu söylemek isterim insan nasıl bir varlıktır ki makamı için saltanatı için öz oğlunu öldürebilesin pargalıyı idam etmesi tarihteki biligilere göre normal ama oğlunun yani şehzade mustafanın idam edilmesi gerçekten asap bozucu çünkü mustafa yı öldürmesinin sebebi kendisi padişahken mustafanın yerini alacağını düşünmesi

10 Nisan 11 Saat 00:26
cihan
 24 

emeğinize sağlık

10 Nisan 11 Saat 10:40
merve
 25 

güzel olmuş ibrahimin öldürülmesine üzüldüm hürrem kötü bir kadınmış

14 Nisan 11 Saat 05:49
Yıldıray
 26 

Tarih sizin düşündüğünüz gibi basit hesaplar içinde şekileenemez. eğer siz bir devri değerlendirmeyi düşünüyorsanız o dönemin zihniyetini yani toplumu etkileyen her türlü ekonomik, siyasi, dini, askeri, kültürel ve sivil yapıyı bilmeniz gerekir. gerçekten osmanlı tarihine ilginiz reyting düşünülerek çekilen dizilerden önce başlamıl olsaydı, hem pargalının hem şehzade mustafanın öldürülmesine hak verirdiniz. osmanlı devletinden her şeyden önce devletin bekası söz konusudur. eğer padişahsanız devletin bekasını oğlunuzun kardeşinizin babanızın ya da en yakın arkadaşınızın bozabileceğini düşünüyorsanız ölüm fermanı vemeniz çok normaldir. Zira FATİH de YAVUZ da KANUNİ de aynı şeyleri yapmıştır. ama siz sadece size izletilenlerden Tarih öğrendiğiniz için bunları düşünememiz çok normal. okuduğum yorumlardan sadece bir kaç tarihi gerçekten seven onu öğrenmek isteyen kişi olduğunu anlamak çok zor olmuyor. ve bu da bizim ne kadar televizyon düşkünü, cahil bir millet olduğumuzu bir kez daha ve üzülerek görmeme neden oldu.

19 Nisan 11 Saat 16:45
MİNE
 27 

Evet size hak veriyorum yıldıray biz çok cahiliz her konuda yorumlardanda bu görülüyor önce araştırmadan okumadan diziye göre yorumlar yapıyoruz ne yazıkk ben çok tarih okurum ama pargalıyı okumamıştım merak edip bu gün bi dolaşıyım dedim okuduğum yorumlar karşısında şaşırdım kaldımm tarihi ve o dönemi bilmeden cihan sultanlarını bu kadar basit eleştirmek bu haksızlık yorumunuzu beğendim !!

21 Nisan 11 Saat 17:49
Tayfun
 28 

Yahu ölmüş insanların arkasından ne kadar da rahat atıp tutanlar var. Özellikle bazı arkadaşların tarihle uzaktan yakından alakası yok. Bari dinimizle biraz alakadar olun arkadaşlar ölüye saygı, lütfen. Yok oğlunu boğdurmuş yok pargalıyı boğdurmuş. Yahu diyelim ki ikisi de doğru. E adam elin pargalısını oğluyla bir tutmuş. Adalete bak kanuniliğe bak. Nasıl ki Hz. Ömer adaletinden ötürü kendi oğlunu deynek vurdurarak öldürtdüyse Kanuni de pargalıyı hanedandan biri gibi boğdurarak öldürtmüş. Ayrıca herşey dizilerde gösterildiği gibi olsaydı hepimiz cüneyt arkın gibi dokuz canlı olurduk. Bu bahsettiğiniz zat-ı muhterem Din-i İslam ın 75. Halifesi yani sadece bir padişahtan bahsetmiyorsunuz aynı zamanda bir halifeden bahsediyorsunuz sözlerinizi seçerek konuşmanız yararınıza olacaktır. Zira bu insanlar yani Halifeler Peygamber Efendimiz (S.A.V)’e ve ona verilen Din-i İslam ile Kur’an-ı Azimüşşan’a vekalet etmişlerdir ve öyle tv de gösterildiği gibi zevk-ü sefa içinde yaşayan kişiler de değillerdi. Gelelim Pargalı Damat İbrahim Efendiye ki kimilerine göre mübarek bir hazret kimilerine göre hristiyan bir vezir. Diyelim ki denildiği gibi devşirilemeyen devşirme İbrahim Efendi gerçekten de hristiyanlığını gizlice sürdürdü. Yahu bunu Allah’dan gayrısı bilemez ve ondan gayrısı da buna hüküm veremez. Belki gerçekten öyleydi ama (gaybı yalnız Allah bilir) belkide İslama hizmet ettiği için Allah affetmiştir zira Rabb’imizin rahmeti çok geniştir şüphesiz. Ha (yine gaybı yalnız Allah bilir) belkide gösteriş için ibadet ve hizmet etmiştir ve onun yaptığı o ibadet ve hizmetler Allah katında boşa çıkarılır da nar-ı cehennemin tadına bakanlardan oluverir. Diyelim ki söylenenlerin aksine dini bütün mübarek bir zattı o halde bu kem sözlerin sahipleri ahrette pargalıdan nasıl helallik istiyecekler. Bence bırakalım bu işleri, boş konuşmayalım. Bilen konuşsun bizler de dinleyip ibret alalım, ibret alamıyorsak öğrenmiş olalım. Hepiniz Allah’a emanet olun.

22 Nisan 11 Saat 02:40
nilufer
 29 

vala guzel seyler yapmis basarili olmus fakat hadini asmamasi gereken yerde asmis pargalilikdan veziri azamla yukselmis dahah us rutbelere cikmis vel hasil; kenidisnin bir sultan olmadini ve asla olamicani anlayamamis ve cezasinida cekmisL(

22 Nisan 11 Saat 03:23
Emrah
 30 

Öncelikle şunu belirtmek isterim ki; her ne kadar da Muhteşem Yüzyıl dizisine karşı çıkanlar olduysa da dizi sayesinde burada yorum yapan arkadaşların büyük bir kısmı bu tarihe aslında dizi ile başladılar. lise çağlarında bizlere öğretilmek istenen tarih eğer bu dizide olduğu gibi verilseydi, ileride yetiştirebileceğimiz çok iyi tarihçilerimiz olabilirdi. Damad Makbul Ve Maktul Pargalı İbrahim Paşa aslında iktidar meraklısı, ve şan şöhret peşinde koşan bir sadr-ı azam mış. ancak dizide bu gerçeği öyle bir veriyorlar ki; sanki herşey hürrem sultanla alakalı imiş gibi, bu bir savaştı ve kazanan hürrem sultan oldu, ama kaybeden varsa bu da devlet-i ali osmalı imparatorluğudur. tarihimize anlam katan, çok büyük işler başaran pargalıya Allah tan rahmet dilerim.

25 Nisan 11 Saat 09:58
Emrah
 31 

bu arada nilüfer kardeşime sesleniyorum: pargalılıktan vezir-i azamlığa diye birşey yok:DDD parga bir şehir pargalı o orda büyümüş:D pargalılık diye bir makam yok:) iyi araştırmalar dilerim

25 Nisan 11 Saat 10:00
İsmail İ.
 32 

Arkadaşlar, beni ençok üzen olay, sultan süleymanın oğlu mustafayı boğdurduğu hadisedir. Ahiretteki hesabını merak ediyorum, suçsuz yere insan öldürmek ebedi cehennemdir, burda hürremin entrikaları, oyunları, oğlunun padişah olması için çıkardığı dedikodular, bu tuzağa sultan süleymanın düşmesi. Hürremden nefret ediyorum.

25 Nisan 11 Saat 16:23
DUYGU.Y
 33 

Değerli Arkadaşlar,
Burada okuyan ve yorum yapan herkese saygı duyuyorum. En önemlisi tarihle ilgilenmek çok önemlidir. Lakin tarih bizim duygularımıza ve hezeyanlarımıza göre şekillenmez. Siz Hürrem’den nefret edebilirsiniz, İbrahim Paşa’yı göklere çıkarabilirsiniz yahut tam tersi…
Mühim olan bunlar değildir. Tarihi bilme sebebimiz geçmişimizi idrak etmek ve geleceğimize şekil vermektir. Geçmişini bilmeyen ulus geleceğini yaratamaz.
Ve her ulusun olduğu gibi bizim ulusumuzun da tarihinde gurur duyulacak zaferler ve büyük yanlışlar içiçe geçmiştir. Öyle olmasa halihazırda dünyaya hükmediyor olurduk.
Harem gerçektir… Kardeşlerini ve çocuklarını öldürten sultanlar gerçektir… Ayaklanmalar ve kanlı isyanlar gerçektir… Bunları bilip akıl yoluyla değerlendirmeliyiz. Duygularımızla değil. Ancak o zaman ileriye bakabileceğimizi düşünüyorum.
Ve bilelim ki hangi milletten, hangi inançtan olursa olsun sırf kötülükten yana insan olmadığı gibi ; sırf iyi melek gibi insan da yoktur. Tüm hesaplar gözlerimizi bu dünyaya kapattığımızda görülecektir. İyiliği ve merhameti bol olan Allah bizi o gün yüreklerimize göre yargılayacaktır. O güne dek yargıyı erteleyelim… Kimseyi yargılamayıp kendi yüreğimizi eğitelim…

29 Nisan 11 Saat 15:08
Selcuk
 34 

Duygu hanıma katılıyorum kımse melek degıldır, ancak tarıh okurken detaylara ınılmelı mesela bazı arkadaslar yazmıs mustafanın oldurulmesını ıyıce bır arastırın nedenını sadece dedıkodu mu, ve sadece hurrem de degıl, nurbanu ve safıye sultanlarda yabancıydı, selımden sonra cocuk yasta padısahları dusunun, yenıcerılerın bahsıs ıcın sultan degıstırdıgını dusunun, ayrıce sultan selım de degıl 3.murat da savaşa gıtmemıs ama en genıs sınırlar onun zamanında , yan etkenlerı dusunun portekızlılerın umıt burnunu bulduktan sonra baharat ve ıpek yollarının onemının ve gelırının azaldıgını dusunun, bıraz genıs dusunun:) saygılar

01 Mayıs 11 Saat 00:59
tuncay
 35 

şimdi bütün yorumları okuyorumda muhtesem yüzyıla hayramlığım biraz daha artıyor dizi sayesinde ne tarihçilerimiz varmışta bilmiyomuşuz hissine kapıldım bu dizinin en güzel yanıdaaa bu bize tarihimizi okuma fırsatuı sundu şimdi evinde işinde internet olan ya şu pargalı kimmiş kanuni dönemi nasılmış hürrem sultan kimmiş gibi bir çok araştırma yapıyolar bunlara ben de dahilim tabi ama öyle yorumlar varki utanmasalar taksimde kanuniyi protesto edecekler arkladaşlar tarihi okumanın okudugunu anlamanın anladıgını yorumlamanın tek bir yolu var o zamanki koşullara zamana bakarak (şu sehzadelerın yangın bolumunde aaaa koskoca sarayda yangın söndürücü yokmuş:):)) demek gibi birşey bazı arkadaşların yorumları oradaki insan bir başbakan deil cumhur başkanı deil bir padişah bir imparatorluğun sahibi bir halife bugun bızım yaptığımız şahsi cıkarlara kirli siyasete korkak tavukluğumuza sahip olmayan biri onun zamanında kimse devletını paraya satmıyodu kimse bir cuval kömüre oyunu onurunu satmıyodu kimse başka bir bayragın altına girmeyi başarı sanmıyordu
dedikya o koskoca bir cihan padişahı ve onun onurlu halkı pembe dizilerle karıstırmayalım okuyalım sonra yorum yapalımmm

03 Mayıs 11 Saat 12:11
Gülşen
 36 

Yıldıray Beyin yorumuna katılıyorum.
Ayrıca, TV dizisinde sunulan gerçeklerle birebir aynısı değil ki. Belli ki çokları bunu idrak edememişler. Lütfen filmde gördüklerinizi birebir yaşanmış olarak kabul etmeyin, sadece esinlenmiş. Pargalı da zaten çok ileri gitmiş. Yine de onları bugün yargılamak bize düşmez. O zamanki şartlar, özel ve kamu hayatı ile bugünkü şartlar, özel ve kamu hayat birbirinden çok farklı.
Filmin tek faydalı yanı bir çoklarının tarihimize ilgi duyması. Belki bu sayede gerçek tarihimizi araştırırlar, okururlar. Ayrıca Sultan Süleyman’ın oğlu Sultan Selim asker ruhlu olmaktan ziyade sanatçı ruhlu bir padişahtı, müzikle iştigal etmiş, saltanat ruhundan ziyade sanatkar ruhu ağır basmıştır, şiirle ve musikiyle yaşamıştır, sayısız saz Semaisi, peşrev ve Şarkı bestelemiştir (en bilineni Gönül Verdim Bir Civane,Bir pür–cefa hoş dilberdir,Ab–u tab ile bu şeb haneme canan geliyor). Keşke bütün devlet adamları böyle sanatçı ruhlu olsalardı savaşlar kesinlikle olmazdı. Bugün dünyada devlet yönetenlerin ruh halleri ortada. İnsanlara neler çektiriyorlar. Kendi ülkesini bırakın başka ülkeleri karıştıryorlar ve kardeş kardeş kardeşe düşüyor, günahsız insanlar ölüyor. Bizim ecdadımız ise fethettiği ülkelere bile huzur ve güven götürmüştür.
Ecdadımızın ruhu şad olsun.

10 Mayıs 11 Saat 09:21
Gülşen
 37 

Özür dilerim, Bestekar Selim III.Selim’dir ve III.Mustafa’nın oğludur.

Sultan Süleyman’ın oğlu II.Selim de şairdir.

10 Mayıs 11 Saat 09:26
ali
 38 

cihan padişahıda dahil ecdadı osmanda 6 dil bilen adam çıkmamışken adam okadar dili konuşabiliyormuş diplomasiyi iyi kullanıyormuş ve iyi bir komutanmış (bunlar tarihi kitaplardan okuduklarım )kimse kimseyi boşuna vezir ve serasker yapmaz .ayrıca osmanlı kayıtlarına göre 2 si avda 1 i savaşta olmak üzere 3 kere kanuninin hayatını kurtarmış sırf bunun hatırına affedilebilir di .Böyle bir insanı ancak aşk öldürteblir kanuninin aşkımı devlet aşkımı bilinmez .

13 Mayıs 11 Saat 14:21
Aral C.
 39 

Öncelikle sunu söylemeliyim, diziden sonraki tarihe ilgim ve okumam, lise çaglarimdakinden cok daha fazla. Dizinin içerigini elestirebiliriz sabahdan aksama kadar. Ama benim gibi burda bircok tarih meraklisi arkadas olduguna sevindim. Çünkü nekadar biz halkimiz daha koyunla$iyor diye üzülsekde, belli bi gencligimiz var, ecdadina, tarihine, nerden gelip, nelere sahib olduguna sahib cikan.. Diziyle konuyu acmamin sebebi: birakin elestirilen yanlarini, hic degilse muhtesem yüzyil bana, kendime $u soruyu sordurttu: “Bugunkü varligimizin mimari, herzaman heryerde adini iki kelimeye bile sigdirirken, “Osmanli Imparatorlugu” derken bile gurur duydugumuz, $anli tarihimizi ben nekadar biliyorum?” . sorunda burda, okul bi sistem icinde yürür, orta bir’e giden bi cocuga, tarih hocasi kanuni oglu mustafayi bogdurtmusdur diyemez, veya sadrazami ibrahim pasa’yi hürrem sultanin entrikalariyla bogdurttu diyemez. Okul bi Türk gencinin sadece alt yapisi olmalidir. Esas osmanliyi, gecmisini ögrenmek kendi isteginle olmali. Pargali’ya gelince, o herkese nasip olmayan cok hizli bi büyüme yapdi, yüksek rütbelere eri$di. Ama o günün sartiyla bakiniz ve bilinizki Kanuni Sultan Süleyman gibi bir lider, zeki bir adam bir kadinin ayartmasiyla, rapp diye asdirmaz bi insani. Devlet benim oglumla benim aramdaki kavgayla, ibrahimin sonsuz, erisilmez güç gösterisiyle, herzaman zarar görücek, çatlaklar cikacakdir mantigiyla bu aci olaylari gerceklestirmisdir. Yanlismidir? Evet. Günahida sevabida sultan süleymanla allah arasindadir. Aslinda hep hakli haksiz yargilama bi yana, hep beni üzen, sorgulamaya iten sey su: Sehzade Mustafa, Genc Osman öldürülmeseydi imparatorlugun seyri nasi olurdu? II. Selim ve III. Murad 24 milyon km kareye ulastirdi topraklari. Kanuni’nin sayesinde tabii ama onlarin sefere cikmayip sadrazamlari hep yollamasi bitisin baslangicimiydi? Merzifonlu kara Mustafa Pasa kibirine yenik düsmeseydi, Viyana Osmanlinin eline gecseydi tarih nasi degiscekdi? Bakin pargali ibrahim pasa 700 yillik bi destanin sadece küçücük bi halkasi. O imparatorluk nasil cökertildiyse, bunun diyetini hala bize bugün ödetmek istiyo di$ güçler. Devletimize, vatanimiza sahib cikalim! lütfen.

13 Mayıs 11 Saat 17:37
 40 

benim en sevdiğim padişah kanunidir fakat bir rutenyalı için bunlar yapılmaz.

13 Mayıs 11 Saat 18:02
 41 

ayrıca hürrem ve kösem sultan Osmanlının sonunu getiren kadınlardır

13 Mayıs 11 Saat 18:04
Engin ARDIÇ
 42 

Çok güzel özetlenmiş bir tarih ama ibrahim paşanın bunu8 hakettiğine inanıyorum.

15 Mayıs 11 Saat 00:11
poy_raz
 43 

Arkadaşlar devletiin bekası için annemide babamıda kardeşlerimide öldürüm Koskaca cihan padişahına bu tarz iftiraları atmak kimsenin hadi ne düşmez Pargalı ölmüş Mustafa ölmüş çok değil 90 100 sene önce milyonlarca ana kuzusu öldü çanakkalede bi okadarı sakat kaldı sizce sarıkamışta binlerce kişinin ölmesimi enver paşanın kellesimi oda paşa buda varın gidin gerisini siz düşünün…

15 Mayıs 11 Saat 03:01
MERVE
 44 

BİRİNCİSİ KANUNİYE AKLI YOK MUYDU DA OĞLUNU ÖLDÜRDÜ YADA PARGALI ÖLDÜRDÜ DİYE ELEŞTİRİ YAPANLARA ŞUNU SÖYLEMEK İSTİYORUM ONLAR 2011DE YAŞAMIYORLARDI AYRICA FATİH SULTAN MEHMED KARDEŞ KATLİ VACİPTİR DERKEN DEVLETİN DEVAMLILIĞINI NASIL DÜŞÜNMÜŞSE KANUNİ DE DÜŞÜNMEK ZORUNDAYDI.AYRICA BABASINI ÖLDÜREREK BAŞA GEÇMİŞ YAVUZUN OĞLU OLDUĞUNU KİMSE ATLAMASIN LÜTFEN MUTLAKA O DURUMDA O ŞEKİLDE KARAR ALMASI GEREKİYORDU..TARİH BİLMEDEN YOK EFENDİM HÜRREMDEN NEFRET EDİYORUM DİYE YORUM YAZAMAZ KİMSE HÜRREM DEDİĞİNİZ KURAN-I KERİMİ EZBERE BİLEN BİR KADINDIR BELKİ ÇOK DOĞRU ŞEYLER YAPMADI ANCAK KENDİSİNE BİR ŞEYTAN YAKIŞTIRMASI HİÇ HOŞ DEĞİLDİR YORUM YAZARKEN LÜTFEN OTARİHİ KİŞİLİKLERİN BİRER MÜSLÜMAN OLDUĞUNU UNUTMADAN YAZALIM

16 Mayıs 11 Saat 18:19
Secil
 45 

Güzel bir yazı olmuş,elinize saglık… Lakin yorumlara gelince büyük bir haksızlık.. Evet kanuni aşık olmuşdur,bunun yorumu bize düşmez zira onlarda bizim gibi bir insandı sadece dogusdan büyük bir mesuliyet ile dogmuş ve en dogru kararları vermeye çalışmışdır..düşünsenize öyle bir yüzyılda yaşıyoruz yani bor tarihi yaşıyor ve yazıyoruz. Ne kadar yanlışlıklar yapardık..bu gün bu devirde telekominikasyonun en hat safada oldugu halde ..politikacılar beceripde işin içinden çıkamıyorlar.. Uzum lafın kısası büyük insanlar büyük karar verdiler ve hataları ve sevapları ile bizlerden yargılanıyorlar ben kendi adıma söylüyorum şu halimle bile hep cikarıma karar veriyorum bunun adınada saglıklı ego diyorum…

16 Mayıs 11 Saat 20:58
ali
 46 

Çok güzel olmuş ellerinize sağlık.Kanuni nin bunları yapması inanılmazdır.hürrem büyü yaptırmıştır kanuniye kanuni ne kadar unutmak görmemek istesede iyicine bağlanmıştır büyü işe yaramıştır kimsenin aklına büyü yaptırmış olması aklına gelmemişti eğer büyüyü bozsalardı şimdi şehzade ve pargalı ya bunlar olmucaktı ama pargalı yaptığı güzel şeylerin yanında havalanmıştır yani her istediği olunca her emri
kanun olunca kendini padişah gibi görmüştür.

17 Mayıs 11 Saat 21:33
Ali
 47 

Saray entrıkalarının sonunu hazırladığı devlet adamlarından ne ilk ne de son örnekdır pargalı . Bir yorumda sultan Süleyman için şunu okudum sevdiği insan yüzünden kardeşi yerine koyduğu pargalıyı idam ettırıyo diye ona bakılırsa sütten çıkmış ak kasık olmayan sultan Süleyman kendi oglunu da bogazlattırıyo buna ne demek lazım acaba

18 Mayıs 11 Saat 00:04
Mine
 48 

Vahdeddin Hain mi?

Mustafa Kemal’in Samsun’a çıkışı ve Sultan Vahdeddin’in şahsiyetiyle ilgili yapılan değerlendirmelerin tek tarafl ı olduğu hemen göze çarpmaktadır. Düşman toplarının Saraya çevrildiğini gören Vahdeddin ve Osmanlı kurmayları¸ bütün gayretlerini¸ Anadolu’ya gönderilecek bir komutan vasıtasıyla bağımsızlık tohumlarının yeniden yeşertilmesi için harcamışlardır. Sadrazam Damat Ferid¸ Mustafa Kemal Paşa’yı padişaha götürmüş ve askerlerin istediği insan olarak takdim etmiştir. Harbiye Nazırı Şakir Paşa¸ Mustafa Kemal’in cumhuriyetçi olduğunu ve hanedanı devre dışı bırakabileceğini hatırlatmışsa da padişah¸ önemli olanın vatan ve devlet olduğunu
ifade etmiştir.

İşte bu şartlar altında¸ 9. Ordu Müfettişi kisvesiyle Anadolu’ya gönderilmesi kararlaştırılan Mustafa Kemal ile Sultan Vahdeddin defalarca özel olarak görüşmüşlerdir. Bandırma vapuruna Mustafa Kemal ile birlikte kimlerin bineceği tespit edilmiş ve bunların vizeleri temin edilmiştir. Bütün bunlar Vahdeddin’in emriyle olmuştur. Her türlü masraf¸ padişahın özel imkânları ile gizli ödenekten karşılanmıştır.

1920-1922 tarihleri arasında¸ fi ilen idare TBMM’de olmasına rağmen¸ Vahdeddin¸ Kuvayı Milliye ve TBMM aleyhine bir tek şey yapmamıştır. Aksine¸ işgal kuvvetlerini yatıştıracak bazı girişimler dışında¸ gizlice ve imkânları nispetinde¸ onların işlerini kolaylaştıracak desteklerde bulunmuştur. Dolayısıyla¸ Sultan Vahdeddin vatan haini değil¸ vatanın istiklâli için tacını ve tahtını terk eden bir vatanseverdir.

Bütün gayretlerine rağmen İstanbul’u işgalden kurtaramayınca¸ Kuvayı Milliye’ye de köstek olmamıştır. İstanbul’u terk ettikten sonra¸ İngilizler ve İtalyanlar¸ onun taşıdığı hilafet sıfatını Anadolu aleyhine kullanmak istemişlerse de Sultan Vahdeddin’in iman kuvveti ve vatan sevgisi buna mâni olabilmiştir.
Vahdettin vatan haini değildir. Vahdettin dışında demekde ne oluyor. kimse bilmeden konuşmasın!

18 Mayıs 11 Saat 15:24
aslı
 49 

bence kanuni tamam hürremin kışkırtmaları olabilir.ibrahim paşayı çok çok sevdiği için onun daha fazla yanlışlar yapmaması ve ibrahim ve kendisinin osmanlı halkının ithamlarına maruz kalmamak adına öldürdünü düşünüyorum.çünkü aralarındaki sevgi bambaşka.ibrahim paşa ya allah rahmet eylesin inş hatice sultan ve çocuklarıyla cennette kavuşur.

18 Mayıs 11 Saat 17:42
metin
 50 

Hürrem Sultan gerçekten çok akıllı olması Pargalı İbrahim ile otorite savaşı olmuş olabilir ancak Unutulmamalı ki Hürrem Sultanın Mescid-i Aksa ya yaptığı yardımlar ve hasta kadın sokağı hala israilde mevcuttur. Hepsini Allah rahmet etsin.

20 Mayıs 11 Saat 00:23
İbrahim Halil Özaktaş
 51 

Kanuni sultan süleyman gerçekten doğru bir iş yapmıştır..Ölümü hakkaeden öldürülmelidir ve tarihin anlatımına göre Pargalı İbrahim Ölümü HAKKETMİŞTİR..

26 Mayıs 11 Saat 10:43
ÇİĞDEM
 52 

KANUNİDE TÜM PADİŞAHLAR GB ÜSTÜN YETENEKLERİ VE BAŞARILARIYLA TARİHTE YER ALMIŞTIR…BEN SADECE İSTANBULU FETHEDEN FATİH SULTAN MEHMETİN .( Kİ 30 YIL TAHTA KALMIŞTIR ) OSMANLI DEVLETİNİ KURAN OSMAN BEY GB NİCE İŞLERİ YAPMIŞ PADİŞAHLARI EZİP GEÇİP BİR KANUNİ VE RUS ASILLI HÜRREMİN KONU ALAN DİZİ YADA TANITIMLAR YAPILMASINA KARŞIYIM …YETERRR ARTIK DENİLDİĞİ GB YAVUZ SELİMDEN KALMA MUHTEŞEM ORDU VE HAZİNE İLE MUHTEŞEM SÜLEYMANIN HAREM MACERALARINI İZLEMEKTEN SIKILDIK..KANUNİN ALDIĞI YERLER BUGÜN TÜRKİYE SINILARI İÇERİSİNDE YER ALMIYOR…AMA FATİHİN İSTANBULU HALA ŞANLI ŞEKİLDE YERİNDE…ALLAH TÜM PADİŞAHLARIMIZIN RUHUNU ŞAD ETSİN

26 Mayıs 11 Saat 12:39
ÇİĞDEM
 53 

KANUNİ SULTAN SÜLEYMAN İLE İLGİLİ BU 2. DİZİ…ARTIK DİĞER PADİŞAHLARLA İLGİLİ BİŞEYLERDE YAPILMALI..ZİRA BU TARZ YÖNTEMLER İLGİ UYANDIRIYOR VE İZLENİYOR.BU SAYEDE GENÇLERDE BİŞEYLER ÖĞRENİYOR..MERAK UYANDIRIYOR..ARAŞTIRIYOLAR…AMA GERÇEKCİ OLMASI KONUSUNDA BİRAZ DAHA ÖZEN GÖSTERİLMELİ…PADİŞAHLAR GÜNDE 3 SAAT KURAN-I KERİM OKURMUŞLAR MESALA AMA HAREMDFEN ÖTE GİDEMEDİK HALA :) )))))))))

26 Mayıs 11 Saat 12:46
ÇİĞDEM
 54 

KANUNİ SULTAN SÜLEYMAN İLE İLGİLİ BU 2. DİZİ…ARTIK DİĞER PADİŞAHLARLA İLGİLİ BİŞEYLERDE YAPILMALI..ZİRA BU TARZ YÖNTEMLER İLGİ UYANDIRIYOR VE İZLENİYOR.BU SAYEDE GENÇLERDE BİŞEYLER ÖĞRENİYOR..MERAK UYANDIRIYOR..ARAŞTIRIYOLAR…AMA GERÇEKCİ OLMASI KONUSUNDA BİRAZ DAHA ÖZEN GÖSTERİLMELİ…PADİŞAHLAR GÜNDE 3 SAAT KURAN-I KERİM OKURMUŞLAR MESALA AMA HAREMDEN ÖTE GİDEMEDİK HENÜZ VARSA YOKSA HÜRREM BAYDIIII BENCE :) )))))))))

26 Mayıs 11 Saat 12:47
levent
 55 

bu filmi izledikçe gerçek bir demokrasinin insanlık tarihinin insanlık için bulduğu en yararlı ve en önemli olgu olduğunu bir kez daha anlıyorum.Ne kölelik ,ne cariyelik,ne vurun kellesini kararları.

03 Haziran 11 Saat 19:09
kitap kurdu
 56 

Pargalı mohaç savaşına katıldımı?

06 Haziran 11 Saat 08:35
Yasin Uyar
 57 

Bunun bir mutlaka flimi olmalı diyorum bu olay dünya tarihinin en dikkat çekici olay ların dan biridir…Bir Paşa nın yükselişi ve sonu… kölelikten sultanlığa… başka ne denebilir

08 Haziran 11 Saat 13:16
Gökhan
 58 

bencede kanuni sultan süleyman okadar başarılı bir padişah değildir.Osmanlı Devleti onun zamanında en geniş sınırlarına ulaşmış olabilir ama kanuniden sonra ne oldu?Yavuz Sulatn Selimin bıraktığı devleti kim olsa bu sınırlara belkide daha geniş sınırlara ulaştıracaktı.padişah aşk yaşarmı ya.Senki koskaca devletin başındasın.Efeler gibi mustafanı öldürt yarısı türk olmayan selim başa gelsin e bu devlette böyle olur.şehzade mustafanın öldürülmesi osmanlı devleti için dönüm noktası olmuştur bence.eğer şehzade Mustafa gibi bir yiğit geçseydi ve onun soyundan yanigerçek türk soyundan padişahlarla devam etseydi bu devletin kolay kolay çökceğini düşünmüyorum.selim geldi ve devamı onun soyu.ne beklersin burdan soruyorum size?

10 Haziran 11 Saat 09:52
genca
 59 

evet pargalı kibirliydi,mustafa saltanat istiyordu vurun kafasını. acırım acırım da piri reise acırım. tarihi olayları zamanına göre yorumlarken piri reis onca başarısına onca hizmetine karşılık 85 yaşında iken nasıl bir tehdit unsuruyduki idam edildi bumudur onca hizmetin karşılığı mimar sinanı açlık ve susuzluktan öldüren ziyniyet elbet yıkıllcaktı.

11 Haziran 11 Saat 19:05
 60 

pargalı neden boğuturuldu

13 Haziran 11 Saat 13:11
ahmet kalay
 61 

çok güzel anlatım gercekten gecmışımız gelecegımıze insallah işik tutar. OSMANLI tarihi, KANUNU SULTAN SÜLEYMAN devri ve damat İBRAHİM paşanın hayatı güzel basarılarla fetihlerle dolu ama sonu herzamankı gıbı acı ve yazıklarla dolu :(

13 Haziran 11 Saat 14:06
Yusuf Karsikaya
 62 

Herkez yanlis dusunuyor.Hurrem kotu Ibrahim Pasa iyi.Hayir!Kimse bilemez.Zaten bagzi buyuk kaynaklara gore Ferdinand a yazdigi mektup ta hersey Ibrahim pasa nin elinde ve emrinde oldugunu yaziyormus.Herkez Padisah i kotuluyor!Eger bugun yasiyorsak avrupa da ve Turkiye de O Kanuni sayesinde dir!O buyuk tur, O kos koca Dunyaya meydan okuyan padisah Hurrem hatunun dedigini mi yapti zannediyorsunuz HAYIR!Padisah’in bir bildigi vardir ki oyle arzulanmis!Osmanli padisah Kanuni aslan parcasi cesur yurekli asla hata yapmamistir.Ondan asla suphem yoktur!

15 Haziran 11 Saat 21:00
Pes Doğrusu
 63 

Bu inanılmaz derinlikte, muhteşem tespit, analiz ve yorumları için Türk halkının nezdinde tüm yorumcu arkadaşlarıma tebriklerimi gönderiyorum. Şükranlarımı sunuyor, başarılarının devamını diliyorum

16 Haziran 11 Saat 00:46
SEBNEM
 64 

EKRANLARDA GÖSTERİLEN DİZİ REYTİNG ARTMASI SEBEBİYLE TARİHTEN KOPMUŞ OLDUĞUNU DÜŞÜNÜYORUM..ARTIK DİZİ OLARAK İZLİYORUM Kİ TARİHİ YANSITMAMAKTADIR..DİZİYİ BURDA TARTIŞMANIN ALEMİ ZATEN YOK..DEVLETİN ÇIKARLARI UĞRUNA EVET BAZI DURUMLAR OLMUŞTUR..NİTEKİM O ZAMANIN ŞARTLARINDA NE UYGUN GÖRÜLDÜYSE O YAPILMIŞTIR DİYE DÜŞÜNÜYORUM..YAPILANLAR YANLIŞ VEYA DOĞRU BUNU BİLEMEYİZ..TARİH HER ZAMAN BİR SIRDIR..FAKAT ŞEHZADE MUSTAFA ÖLDÜRÜLMESEYDİ EVET GELİŞME DÖNEMİ DAHA UZUN SÜREBİLİRDİ..OLMADI..HAREMDE KADINLARIN BASKIN OLMASININDA SEBEBİ MUTLAKA VARDI..PARGALI İBRAHİM PAŞA GERÇEKTEN KANUNİYİ SEVMESEYDİ BU KADAR ZAFER ZATEN KAZANMAZDI SAMİMİ OLDUĞUNU DÜŞÜNÜYORUM.YAZI ÇOK GÜZEL..EMEĞİNİZE SAĞLIK.

16 Haziran 11 Saat 15:55
Adnan E.
 65 

29 Nisan 2011 tarihinde yorum yapan Sayın Duygu. Y nin yorumlarına aynen katılıyorum. Yorumların büyük bir kısmı günümüz şartları ile mukayese edilerek yapılmış.
Bence hataları ve sevapları ile esas yorumun tarafımızdan değil de, Yaradanımız Yüce Allah tarafından yapılacağıdır.

16 Haziran 11 Saat 16:53
Janberk
 66 

Tarihi matematik gibi yorumlamak tamamen yanılsamayı ispatlamaktan başka birşey degildir.Münferit bir olay ya da vaka,vuku buldugunda etrafındaki bütün insanların amelleri ve kişilikleri hakkında asla sabit bir fikir veyaz cıkarım vermez,tıpkı trafik KAZAsı yapan birisinin seri katil,terorist ya da cani olmadıgı gibi.Padişahın tavrı,hürremin sırrı,prenslerin idamı,pargalının sonunu,bas bas BAGIRA BAGIRA KURGU oldugu ,esinlenme oldugu ifade edilen bir TV gösterisine göre yargılamak at gözlüğü takmakla aynı.En başta zamanın padişahı her kim ne derse desin ,öyle ya da böyle dünyanın yarısından fazlasına etkili oluyordu,yönetiyordu,tehdit ediyordu,gidip alıyordu vs…Bunu bugun anlamamızın,kafamızda canlandırmamızın ya da bunu nasıl bir ruh hali icinde yaptıgını anlamamız imkansız.Ne beşeri, ne sosyal hayatı hepimizin etrfımızda görup kabul ettigi gunumuz kosullarından ve ilişkilerinden cok cok farklı oldugunu herkesin kabul etmesi gerekir.BU yüceltmek,övmek ya da yermek değil.Eminim bugun herhangibirimizin eline,birden bire bu kadar devasa bir güc verilse bunun verdigi sorumluluk ve beklentilerden dolayı hatalı ya da hatalı kabul edilecek şeyler yapardık.Yıllarca aldıgı egitim bunu minimuma indirmek icin veriliyordu zaten,Uzaydan ya da gökten gelmeyen,etten kemikten sonucta bir insan olan Sultanın da elbette yanlısları olmuştur.aynı şekilde İbrahim paşanın da,hürrem sultanın da,prenslerin de hataları olmuştur.Fakat takdir edersinizki yönettiginiz bir imparatorluk,hükmettiginiz topraklar sadece tek bir medeniyetin nufusundan oluşmuyor,sadece kara ya da sadece denizden de ibaret değil.Bu kadar renkli ve farklı bir haritaya sahip cıkabilmek,kutsal bir emanet olarak babasından dedesinden atasından yadigar kaldıgını kabul eden birisi için de iyi bir sadrazam,bir evlat ya da başka birisini kurban vermek,vazgecmek kolay olmadıgı kadar da yapılması cok abes olan bir sey degildir.Devlet yönetimini,davranısını ,idamesini,idaresini kişisel ilişkileri sürdürmek,karı koca kavgası gibi algılamak ya da aile ici ilişki gibi düşünmek konuyla yakından uzaktan alakası olmayan şeylerdir.İyi ya da kötü diye adını koymak da bu derecede imkansızdır.Ben duygusal olarak acırım evlat katili derim bi baskası devlet bekası için feda edilmiş bir can der, Kİ TÜRK MİLLETİ HER ZAMAN VATANI İÇİN ÖLMESİYLE ÖVÜNMÜŞ BUNU BİR GÖREV OLARAK ADDETMİŞTİR.bu vatan sevgisi islamiyetten önce de vardı,islamiyetten sonra da olagelmiştir.kimse cıkıpta o anda orada olanlara canlı şahit olmadan,o anki havayı solumadan %100 dogru ya da %100 yanlıstı demesi tam anlamıyla %100 yanlış bir hükümdür.Herkese selamlar…

20 Haziran 11 Saat 16:39
Canan Serpil
 67 

Yukarıda arzedilen idam sebeplerinin hiçbiri Kanuni’nin eniştesi, gözdesi olan bu paşanın öldürülmesi için yeterli değildir. Asıl neden Carlos V’ya, yani Şarlkent’e İmparatorluğa ait çok önemli bilgileri Venedikliler aracılığıyla göndermesidir.Daha fazla bilgi için bakınız: Prof. Dr. Ertuğrul Önalp, Türklerin Esiri Cervantes, Tıydem, Ankara, 2011, s. 24.

21 Haziran 11 Saat 17:33
Ilyas
 68 

Kardesler, ben bu dizinin insanlara tarihi ögretmek icin degil, para kazanmak icin insanlarin ilgi duydugu bir alanda, hic kimsenin (akilli bir filim/dizi) böyle plani yokken, biraz egitici ama ondan öte, eglendirici ve heyecanlandirici bir organize oldugunu unutmamamiz gerektigini bir daha hatirlatmak istiyorm.

Her bölümün basinda, dizinin iceriginin tarihsel hakikat ve belgeler neticesinde sunulan dogrulardan ziyade, sadece tarihi alintilardan yola cikilarak, yani tarihden esinlenerek yazilan bir senaryo oldugunu, yönetmenlerin kendileri hatirlatiyorlar.

Dolaysiyla diziden alinan bilgilerle, tarihi bir yorum yapmanin ne kadar garip düsecegi ortada.

Yani suna benzer “Superman” veya “Hulk” filmine bakip, yahu insan aletsiz ucarmi, böye olurmu, diyenlere, izleyenlerin; oldu bile, biz gördük, hem de ne ucuyor, demelerine benzer. Ötekilerinde biz artik, bu dizileri izlemeyiz, dogrulari anlatmiyor deyip, karsi olmalariina benzemekte. Halbuki hepsi saddece bir eglence. ;-)

Amma velakin, bu dizi sayesinde, en azindan, bizler hep beraber, tarihimizle ilgilenmeye baslamamizin bile, büyk bir kazanc olduguna inanmaktayim.

Ben Avrupa/Almanyada yasiyorum. Osmanli tarihi konusunda bir sürü kitap okudum. Ama sehir efsanelerindende gicik olmaya baslayinca, ne övenleri, ne de yerenleri degil, tarihi ddogrulari ve belgeleri vermeye calisan Ahmed Akgündüz Beyin “Bilinmeyen Osmanli” kitabini okudum, didik didik, bu diziden beri tekrar tekrar okuyorum ve herkese tavsiye edebilirim.

O yüzden bu diziyi, daha cok eglence olarak izliyorum, yani hemen hemen, Ezel gibi…

Böyle olmasina ragmen, bazi Avrupalilarin önyargilarinin bu dizide, haksiz yere karsilik bulmalarida, hic hosuma gitmiyor tabi.

Mesela Harem!

Harem (arapcadan gelme), korunan bölge/belde demek. Ayni Hacdaki Mekke ve Medineye verilen ismin Harameyn (iki korunan bölge) olmasi gibi.

Tüm Osmanli ve dünya tarihinde hicbir ecnebi (yani Yabanci veya Avrupali) Saraylarimizdaki Hareme (Haram, yani korunan bölgeye) girmemis/girememis…
Birak Ecnebiyi, Müslümanlarin görevleri icabinin disiinda hic kimse bile, iceri girememis.

Ziyarete gelip memleketlerine dönen ecnebilerde, soranlara ancak Osmanli ve Hanedanlari övgü ile anatmislar
Fakat bazi Ecnebiler Avrupalinin ilgisini bildikleri icin, hic gitmeden ve Sarayi görmeden bile, birak sarayi, Türkiyeyi bile görmeden, tamamen “meshur olmak” niyetiyle, cizmis ve yazmis olduklari seyler, onlarin fantazilerinde olusan “hüsnü kuruntudan ibarettir…

Bu tamamen, fantasi ürünü ve sehir efsanesi haline gelmis olan bilgiden uzak, verileri, kendi tarihimizle harmanlayarak neden “KARISIK RUS SALATASI” yaptigimizi hic anlayamadim.

Ama iste bunun zaten böyle bir karsik salata oldugunuda her bölümün basinda yönetmenler hatirlatiyor…

Tam burada; Gönül isterki, Keske bu ecdadina susamis millete, tarihimizi daha güzel ve dogru bilgilerle anlatan dizilerde yapilsa. Baska kanallarda bu boslugu doldursa…

Artik Mevla Kerim.

Yorumlara gelince: Tam bilgi elinde olmayanin, yoruma veya yargiya kalkismasina “önyargi” derler….

Bunada ancak bilgisizler kalkisir. Cünkü her yargida bulunanin, muhakkak ALLAH tarafindan birgün, yargiya cekilecegini unutmak, bilgisizligin ilk ve hoyratca atilan ilk adimidir.

O halde önce arastiralim (birkac kitap okuduktan sonra), sorgulayalim, her bilgiyi elde ettikten sonrada, bilginin hata icerebilecegini unutmadan, dikkatce, sahislar üzerine degilde, olaylar üzerine konusalim. Ders alalim. Dogru adim ve kararlari bizler atalim. Yani baskalarina ve degistiremiyecegimiz olaylara fazla saplanmadan, ileri(miz) icin ders alalim…

Yani bugünümüz icin ders alalim.
Tenkid ettigimiz insanlardan, ilerimiyiz, gerimiyiz bunu zaten Allah ölcer.

Biz kendimiz icraatta bulunalim. Baskalarinin yaptiklarini tenkid yerine, bizler istikbali alternatifler yürürlüge koyamazsak, ne ise yarar (tarihden) ögrendiklerimiz.

Haydi bakalim, ögrenmek kolay gelsin.
Ya bismillah.

23 Haziran 11 Saat 03:36
salih aktaş
 69 

acı bir olay.sadık bir dostu basit entrikalar yüzünden katletmek büyük bir nasipsizlik bence.şehzade mustafa katli ona keza osmanlıda dirayetli padişahın artık hayal olmasıdır.kanuni bence yaptıgı hizmetlerin fazlasıyla osmanlıya ihanet etmiştir istemedende olsa.çünki sonrası hazin olmuştur.

23 Haziran 11 Saat 19:04
zeynep
 70 

Kanuni sadece Pargalı ve şehzade Mustafa’yı öldürtmemiş,ayrıca Hürremden olan oğlu şehzade bayezıt ve 3 oğlunuda boğdurtmuş yani kendi torunlarını da katletmiş
Bunlar sadece taht kavgası yüzünden ve şehzade bayezıtın askeri bilgisi ve tecrübesinin 2.selimden daha iyi olduğu bilinirken.Bence bukadar can almaya değmez hangisine kaldı taht hepside şimdi yok

24 Haziran 11 Saat 15:27
So Far To you
 71 

Yusuf Bey çok haklisiniz, Kanuni Sultan Süleyman bir aslan parçasidir ve gerçekten dediginiz gibi cesur yüreklidir ve ayrica gelmis geçmis en iyi padisahlardan biridir!!!

28 Haziran 11 Saat 01:53
çiçek
 72 

öncelikle şunu söylemeliyim MUHTEŞEM YÜZYIL adlı diziyle OSMANLI tarihine olan ilgim arttı.aslında daha önce hiç ilgilenmiyordum ve pek çok kişinin benim gibi bu dizi sayesinde tarihle ve özellikle OSMANL tarihi ile ilgilendiğini düşünüyorum bunun için dizide emeği geçen herkese çok teşekkür ediyorum

04 Temmuz 11 Saat 01:12
 73 

bence pargali kendi yaptığı suçunu anlamış ve ettiğini bulmuş yinede helal olsun pargalıya aklı başında bir damat imiş

13 Temmuz 11 Saat 02:13
 74 

kanuni sultan süleyman çok cesur,yetenekli,mert daha birçok özelliği olan padişah buna diyecek birşeyimiz yok.Aşk insanın gözünü kör eder arkadaşlar hürrem sultana o kadar aşık olursa ve vazgeçilmezi olursa kadının her dediğinide yapar.Pargalı İbrahim paşa avusturya kralını kendine denk saydırmıştır bunu yaparken kendini değil padişahını yüceltmiştir…Kanuni her insan gibi hata yaptı ve yaptığı hataları Bütün Osmanlı Devleti bütün müslümanlar ödedi.Devletin çöküşüne zemin hazırlayan bi padişah varsa o da kanunidir.Devletin başına geçtiginde ztn ordu,hazine mükemmeldi…Çok yetenekli,cesur,mert birisi olan şehzade mustafayı eğer boğdurtmasa belki halen osmanlı olabilirdik..2.selim yeneteksiz bir padişahtı ve ondan sonra gelenlerde öyle…Pargalı öldükten sonra doğru düzgün fetih yapabilmiş mi acaba kanuni büyük bi fetih yapmış mı şehzadesini öldürttükten sonra…Eğer en iyi padişah varsa bu Fatih Sultan Mehmet ve Yavuz Sultan Selim..dir

23 Temmuz 11 Saat 10:21
mmetin
 75 

Sayın Samet KOCAGÖZ Osmanlı padişahlarından iyi olanda var. Zaafı olan da var. Hepsine dua ediyorsun fakat Vahdettin Hanı kötülüyorsun. Okuduğumuz tarih kitapları acaba doğrumu yazıyor, Yavuz Sultan Selim Han gerçekten büyük bir sultan ama onun oğlu, yorumcu arkadaşlardan birinin yazdığı gibi tam bir mirasyedi. Osmanlının duraklama devrine girmesine ve başımızın belası kapütülasyonlara vize veren birisi. Vahdettin Hana gelince gerçek tarihin şöyle olduğu söylenir. Vahdettin Han M.Kemal ATATÜRK’ü odasına davet eder. Boğazda işgalci İngilizlerin gemileri demirlemiştir. Vahdettin Han yaşlı gözlerle bu manzaraya bakar elinin altında tarih kitapları vardır. Atatürk’e şöyle hitap eder. “Paşa Paşa bu tarihi sen değiştiriceksin. En güvendiğim paşam sensin, ben şu anda hür gözüksem de hür hareket edemiyorum. Sen bandırma kruvazörü ile 9. kolordu müfettişi (uydurma görev) görevi ile Samsun’a çık. İstiklal savaşını başlat. Bu yazdığım bölümün bir kısmı bizzat M.Kemal ATATÜRK’ün kendi el yazısı ile yazdığı belgelidir. Sonra şartlar öyle gerektirmiş, saltanat kaldırılması gerekmiştir. Ama tarih diye bize yutturdukları gibi ATATÜRK Vahdettin Hana vatan haini dememiştir. Şartlara ve o günkü siyasi durumlara göre sürgün edilmesi gerekmiştir.vs. vs…

26 Temmuz 11 Saat 12:46
mmetin
 76 

Mine hanım yorumunuz için teşekkürler. Sizler gibi gerçek tarihi bilenleri görünce içim biraz olsun ferahlıyor. Allah razı olsun sizlerden.. Her padişah bir fatiha yüzü suyu hürmetine dünyaya gelmiş. Belki bir menkibe ama şöyle anlatılır. Şeyh Edebali Osman gazi’yle kızını evlendirdikten sonra Osman Gaziye oğlum Fatiha oku der. Osman Gazi uzunca bir süre fatiha okur, efendim okudum der. Şeyh Edebali kaç tane okudun diye sorar, Osman Gazi 30 tane der, oğlum yetmez daha oku der, 6 tane daha okur, efendim 36 oldu der. Edebali Hz.leri eh yeter der” belki menkibe ama ben Osmanlı’nın böyle olduğunu hissediyorum.

26 Temmuz 11 Saat 13:04
nihal
 77 

burada en cok dikkatimi ceken, yavuz sultan selimin, hazineyi dolu olarak sultan süleymana biraktigi ve sultan süleymanin her halükarda bu hazineyle basarili olacagini söyleyen arkadaslarin yorumlari oldu…
hayret…
sultan süleyman hazineyi ve donanmayi ve orduyu ve atesli silahlari babasinin biraktigindan cok daha iyi bir konumda birakmasina ragmen oglu sultan selim ayni basariyi gösteremedi ve osmanlinin duraklama döneminin ilk padisahi oldu.
Demek ki, öyle dolu bir hazine, iyi bir donanma iyi bir ordu altin cagi yasatmak icin yeterli olmuyor
tarih kitaplarini inceledigimizde sultan süleymanin bizzat ordusunun basinda olarak seferlere ciktigini
hatta ölümününde bu esnada gerceklestigini ögreniriz
sultan selimin ise savaslara bi zatihi katilmadiginida ha keza öyle
iktidar akil isidir, matematik isidir
ibrahim pasaya gelince
idami tamamen kendi sucudur
sehzade mustafanin da ayni sekilde
ibrahim pasa osmanlinin 6 mührüne sahiptir ve bir müddet sonra kendini iktadarin ortagi olarak görür, idam karari dogaldir
sehzade mustafaninda daha babasi tahttayken padishliga heves etmesinden, isyan cikarmasindan, babasina karsi asker toplamasindan kaynaklanir ölümü
nedense herkeste bir hürrem takintisi var
sanki hürrem bütün bunlarin sorumlusuymus gibi
hürrem sultan haremde bir cariyeydi (sonradan nikahli esi olmustur sultan süleymanin)
ve bahsettigimiz 1500 li yillardir
kadinlarin öyle kolayca her ise karisamadiklari vakitler yani
bir ask var bu asikar
siirler yaziliyor mektuplar yaziliyor bu da dogru
ama bundan önce yavuz sultan seliminde hafsa sultana siir yazdigini görüyoruz
ama sultan süleyman iyi bir yönetici oldugu icin hafsa sultandan bahsetmiyoruz bile..
söyle bir senaryo olsaydi
sehzade mehmet tahta cikmis olsaydi
ki sehzadelerin icinde padisahlik vasiflarini layiki ile tasiyan en gözde sehzadeydi
belki babasindan bile ilerilere tasiyabilirdi osmanliyi
ayni sekilde hürrem sultandan dogmadir
o zaman nasil anicaktik hürrem sultani? fakat görüyoruz ki hastalik belkide bir zehirlenme sonucu (hala saibelidir)
sehzade mehmet tahta cikamiyor
sonrasinda ise hürrem sultanin hic bir rolü yok selimin tahta ciktigini bile göremiyor
ama bazi kisiler sanki sehzade selimi elleriyle tahta oturtmus ülkeyi o yönetmis gibi sürekli onu sucluyorlar
iste bunu anlamak mümkün degil
idamlar onun karariymis gibi
46 yil osmanliyi en iyi sekilde yönetmis bir adami bir kadinin oyuncagiymis gibi göstermek
hatta o kadina ithamlarda bulunmak ne yakisiksiz sey
Allah bir saltanatin son bulmasini isterse
kisiler sadece filmin oyunculari olurlar
iyi yada kötü oynamis adi hürrem olmus mahidevran olmus mustafa olmus selim olmus fark etmez
bizede seyredip ders cikarmak düser
elestirilerimizide empati yaparak yazalim
biz olsaydik nasil davranirdik?
ibrahim pasa olsaydik mesela büyük bir imparatorlugun neredyse tüm yetkilerini kullanabilme sansimiz olsaydi
sultan süleyman olsaydik
bütün yetkileri güvenerek verdigimiz birinin artik bizi hice sayarak sanki kendisininmis gibi davrandigina sahit olsaydik
kendi öz oglumuzun bize karsi savastigini görseydik
hürrem sultan olsaydik
yasalara göre en büyük erkek evladin tahta ciktiginda kardeslerini öldürecegini bilen 4 erkek cocuk annesi olsaydik
belkide herkesin hakli olmak icin bir sebebi var
hic birisini acimasizca elestirmeyelim
sevgiler

01 Ağustos 11 Saat 02:53
eren
 78 

pargalı sadece hürremin etkisyle öldürülmemiş ki yaptığı şeyler asıl sebeb koca padişah bi kadının lafıyla haketmeyen birini öldürmemiş yani

27 Ağustos 11 Saat 12:37
abdulkadir komurcu
 79 

Herkes bu okuduğu yazıyı kendine göre yorumlamış bence doğru olan her insanın hayatında inişler çıkışlar olur bu yazıda asikar yazılanlardan anlaşılan bu bence hürrem bilmem ne önemli olan bu özetle kendine nasıl bir pay cikardigindir.

28 Ağustos 11 Saat 01:18
zara
 80 

gerçekten çok üzücü bir olay, rabbim kanuni sultanında kaderını böyle takdir etmiş demek ki kendi eliyle hem oglunu hemde yakınındakını bogduruyor… allaha alem hürrem belkıde dındar bır kadın degıldı. herseyı allah bılır… la ya’lemu gaybe ıllallah…

03 Eylül 11 Saat 23:02
İsmail HAYAT
 81 

Arkadaşlar, padişahların oğlunu yada kardeşlerini öldürmesi bir fıkhi bir meseledir. Bunun dayanağı azın zararı çoğun zararından evladır,iyidir hükmüdür. Yani iki padişah adayının taraftarlarının savaşarak bir çok müslümanın ölmesi yerine bir yada iki müslümanın ölmesi tercih edilmektedir. Bu duruma sebeb olabilecek şeyler en baştan engellenmiş olur. Saygılar

03 Eylül 11 Saat 23:22
Furkan
 82 

değerli arkadaşlar bazı yorumlarda görüyorum ibrahim paşa yanlızca hürremin sözüne bakılıp asılmış gibi lanse ediliyor.
tamamen yanlıştır. ibrahim paşa öncelikle herkül apollo gibi heykelleri sarayına koydurtuarak halkının tepkisini çekmiş, hatta belirtildiği üzere şair figaniyi eşek üstünde dolaştırıp öldürtmüştür.
daha sonra iskender çelebiyle arasındaki kişisel problemlerden dolayı değişik suçlamalarda bulunmuş halk ve asker tarafından sevilen bu kişinin idamına sebeb olmuştur.
Tebriz seferinde kendini kuzey iranın sultanı olarak ilan ettiki mısır beylerbeyliğinden selefi ahmet paşayı kendisini mısır sultanı ilan ettiği için bizzat öldürülmesi emrini verdi. ayrıca sefer dönüşü halkın huzursuzlanmaları valide sultanın ölümü sonrası hürremin etkisinin artması ve sultanı bu yönde telkin etmesi, rivayete göre kanuninin gördüğü bir rüya sonucu sultan süleyman bu kararı almıştır. lakin unutulmaması gerekn bir nokta da kanuni yaşadığı süre boyunca ibrahimi koruyacağına dair yemin ettiğinden idam noktasnda sıkıntı yaşamış, ulemanın önerisiyle yarı ölü halindeki uyku sırasında boğdurtmuştr. cesedi ertesi gün top kapı sarayının önüne konmuş ve ölümden önce boğuşulduğna dair izler görülmüştür. daha snra cesedi at arabasına yükleyip galata kulesinin yanındaki kimsesizler mezarlığına hiçbir cenaze merasimi olmadan gömüşmüştür. saygılarmla

15 Ekim 11 Saat 13:59
halodayı
 83 

way arkadaş ne milletmişiz yaw:) ozamandaa işte boyle toplum ıkıye uce bolunup bırbırını gebertmesın dıye bır ıkı kısıyı zorunlu feda etmısler dewlet yonetmek butur once vatan ve mılletın ferahı huzuru.sız burdaaa bırbırınızı taanımadan yıyonuz o donemde yasayan halk olsanız kkesın iç catısma cıkarırdınız kkımı hurrem kımı mustafa kımı ıbrahım kımıde sultan suleyman yandasları dıye bolunurdunuz.ogun buna musade edılmemıs sımdıde baskka turlu bolunmelere gıdılıyo Allah devletımıze zeval wermesın

16 Ekim 11 Saat 08:56
barış şentürk
 84 

arkadaşlar muhteşem yüzyıl dizisini izleyipte ben tarih biliyorum yakıştırmasını kendinize yapmayın araştırın inceleyin okuyun internete takip edin tarih tartışma proğramlarını izleyin. muhteşem yüzyılya anlatıldığı gibi değil. biz kendi tarihimizin içine ederiz millet rambosunu över yüceltir bizimkiler 75. islam halifesi 10. osmanlı padişahı 46 yıl iktarda kalmış at üstünden inmemiş kadın düşkünlüğü olmayan kanuninin tek amacı süt kardeşi yahya efendi aracılıyla HIZIR ALEYYİSELAM la görüşmek siz de dizi dekine göre eleştirmeler yapmayın eleştiriler yaptığınız sen ben değiliz . Hürrem sultana gelince dizideki gibi kötü değil yardımsever bi insan Pargalı İbrahim paşaya gelince devlet için yaptıkları paha biçilemez ama insan kendini üstün görmeye başlayınca padişahın bile dikkatini çekmektedir kimse tarihi yargılamasın araştırırın okuyun cahilce şeyler yapmayın

20 Ekim 11 Saat 11:07
 85 

Bismillahirrahmanirrahiym,
Allahin Selami Salih kullarin yüzü suyu hürmetine hepimizin üzerine olsun.

Muhterem kardeslerim ve abilerim,

öncelikle 33. numarali yorumu ratsgele okuyarak site ile tanisdim.

Buradakibir yanlisi telafi ederek baslayalim.
Hem Allaha inanc hemde aratma kelimesi bir arada kullnilamaz ve mantiken uymaz.

Tarih muhakkakki ibret almak icin vardir.
Insalarin ömrü gibi devleterinde ömrü vardir.
Ebedi olan ancak ukbadir yani ahiret hayati dir.

Ancak allahin dinine kitap ve sünete sairlindigi takdirde bir devlet ve inan selmate erer.
Osmanli devletinin yilikisidadaiste Allahin kitabina uygun olmayan ve dine aykiri hadiselerin baslamasi ve ilerlemesi ile olmustur.

Yukarida bir cok arkadas zaten deginmistir.

Yani önce manevi olarak osmanli bitmsitri ki maddi olarakda bu aynaya yansidi.

Wesselam
Bahaeddin

27 Ekim 11 Saat 15:50
hakan hakanca
 86 

Bu dizide Osmanlının kadınlara olan düşkünlüğü ve bazı kendini bilmez ceddin sılak sılak kadınların vöpeği olmasından başka birşeyi vurgulamamaktadır.

02 Kasım 11 Saat 23:08
cin
 87 

Yorumlardaki Türkçe bilgisi ve kullanımı gözlerimi yaşartıyor. Derdini anlatamamış bile bazıları, kalkıp bir de tarihi olayları yorumluyorlar.

Komik olmayın, televizyon ve internet dışında kaynaklar da kullanın, ansiklopedilere bakın. Bunların yanında bir de zahmet olmazsa mantıklı olun, sözkonusu
çağın şartlarını gözönünde bulundurun, tarihi olayları kişisel meselelerinizmişçesine değerlendirmeyin.

Herşeyden önce, tarihimize çok meraklısınız ya; önce Türkçe’mizi ADAM GİBİ KULLANIN!

10 Kasım 11 Saat 01:21
cihan
 88 

yukarda bazı arkadaşlar kanuni zaten babasından hazinesi agzına kadar dolu çok büyük bir impratorluk bırakdı o yüzden de başarlı olamaması söz konusu bile degildi diye yorumda bulunmuşlar ve kanuni bir iş yapmadı diye adeta akla mantıga uymayacak kelimeler sarf ediyorlar ancak bir hatırlat kanuniden sonra gelen 2 selimin eline geçen hazine ve imparatorluk kanuninin eline geçenden çok çok daha büyükdü ve selim hayatı boyunca ne bir sefere çıkmış neden dogru dürüst bir hamle yapmışdır demeki ne kadar büyük olursa olsun devleti dahada büyük yapan başındakidir 2 selim dönemi çöküşün başlangııcıdır kanuninin bundaki etkisi şehzade mustafayı öldürme emridir çöküşün en büyük sebebi budur ancak 2 selim son derece pasif bir padişahdır lütfen mal ile güç devleti idare edemezsin otorite şart hamle şart herkesin hatası olur lütfen kanuniyi de bir insan olarak görün onunda hatası elbeteki olacakdır saygılar

15 Kasım 11 Saat 01:20
mustafa
 89 

her şey iyi de bu resim kimin ?

16 Kasım 11 Saat 20:32
Emre
 90 

Yuh ya.!! İnanın yazıklar olsun.Bazıları o kadar salakça yorumlar yapmış ki görmezden gelmemek elde değil.. Ben Şehzade Mustafa yada halkın dilinde Sultan Mustafa konusuna değincem.Tarihimizde kara leke olarak adlandırılan asap bozucu bu olayı haklı çıkarmaya çalışanları görüyorum ve kendi tarihlerine haksızlık yapıyolar. Mustafa bu ölümü nasıl haketmiştir ya ? Devletin bekası diosunuz kim düşünmüş asıl devletin bekasını Kanuni mi yoksa Mustafa mı ?
Yada olaya şöyle değiniyim..
‎-Yαşαdığınız dönemin en güçlü impαrαtorluğundα bir Veliαht Şehzαde olduğunuzu düşünün.
-Hαlkın sevgisine mαshαr olmuş, ordunun başa geçmesini istediği , devlet αdαmlαrının gözünde geleceğin hünkαrı olduğunuzu.
-Annenizin bαbαnız tαrαfındαn göz bebeğiyken birden hor görüldüğünü,bαbαnızın sizi sevgisinden mαhrum ettiğini.
-Üvey kαrdeşleriniz tαht yαrışındα size rαkip olαmαyαcαk kαdαr zαyıfken,onlαr zevk-u sefα içinde yαşαrken,sizin hep çαlıştığınızı αmα bαbαnızın onlαrı tαkdir edip; sizi görmediğini düşünün.
-Bαbαnızın en yαkın αrkαdαşını üvey αnneniz uğrunα katlettiğini ve o üvey αnnenin şimdi sizin kellenizin peşinde olduğunu düşünün!

-Tüm bunlαrα rαğmen çαdırınızα “bαbαn seni kαtledecek” diye uyαrı mesαjları gelmişken…Bırαkın pαdişαh olmαyı hαyαtınızı kurtαrmαk için , gözü yaşlı αnnenizi sevindirmek için, padişαh olmα şαnsını deneyip αrkanızdα olαn ordunun desteğiyle orαcıktα iktidαrı ele geçirip sultan olαbilecekken , bαbαnıza olan sevginiz ve sαdαkαtiniz ”devletin bekαsı” için canınızı verebilecek olmαnız yüzünden boynunuzu yağlı ilmiğe uzαtıp bαbαnızın emri ile onun gözleri önünde cαn verdiğinizi düşünün.

-Sizin bu sadakatiniz karşınsında adı muhteşem olan adaleti ile nam salmış babanız katlinizi izleyip ardınızdan ‘devletin bekası’ diye atıp tutar, oysa bilmez ki sizi katlederek devletin geleceğini ateşe atmıştır.

- Şimdi Tüm Bunların Işığındα Siz Düşünün Kim Muhteşem , Kim Adαletli ? Mustαfα’nın Beş Yüz Yıldır Sönmeyen Işığı Kαrşısındα Cihαn Pαdişαhı Muhteşem Süleymαn’ın Kαrαnlık Yüzü Görünmüyor mu ?

Siz söyleyin görünüyor mu ???

Sadece kara kuru bir ölum hikayesi değil bu, zirve yaptigi dönemde ölümüyle osmanlinin sonunun baslamasına neden olan bir sehzadedir Mustafa.
Zira diger sehzadelere nisbeten babasini en fazla seven sayan hatta ibadet derecesinde itibar edendir Mustafa.

Öyle olmasa Halk – Yeniçeri – Osmanlı Ordusu – Devlet Adamları hiç bu kadar severmiydi Mustafa’yı..

Ve bu tüm yaşananların tek sorumlusu Osmanlının laneti olarak görünen bazılarının nası bir mantıksa artık savunduğu o rus cadısı yüzündendir.

Tarihi biraz daha iyi araştırmanız dileğiyle. Atıp tutarken dikkatli olun sonuçta tartışılan basit bişi değil koskoca Osmanlı.. Ve Koskoca SULTAN MUSTAFA..

Gün gibi zahir idi zerre günahı yok idi
Eşiğinden dahi bir özge penahi yok idi
Sana ol doğru idi eğri nigâhi yok idi
Hakk anâ şâhid idi gayri günahî yok idi

29 Aralık 11 Saat 03:41

Yorum Yapın

İsim (*Gerekli)
E-Posta (*Gerekli)
Site
Yorumunuz